Anmeldelse: No Strings Attached (2011)

Det skal mye til for at jeg setter pris på en romantisk komedie. Jeg kan skjønne hvorfor mange liker de evige klisjeene, men for min egen del trenger jeg noe som skiller filmen fra alle andre. Det skal enda mer til for at jeg setter pris på Ashton Kutcher, og her er det flere filmer jeg har unngått å se fordi jeg misliker karakteren han blir typecastet som. No Strings Attached hadde derimot det lille ekstra som gjorde den så mye bedre enn mange av komediene jeg har sett i det siste.

Ikke for å si at denne filmen er mindre forutsigbar. Asthon Kutcher og Natalie Portman spiller to venner som, etter et seksuelt møte, bestemmer seg for å beholde forholdet sitt fysisk, uten å blande inn ting som følelser og kjærestegreier. Kutchers karakter har åpenbart følelser for jenta, mens Portmans er av typen som ikke takler å være i et forhold. Alle vet hvordan dette kommer til å gå. Selv vennene deres sier rett ut at dette ikke kommer til å fungere.

Men selv et forutsigbart plot kan bli brukt til noe bra. Forholdet mellom Kutcher og Portman er som en konkurranse, hvor taperen er den som faller for den andre. Mot slutten må de innse at de begge er tapere. De unngår noen av klisjeene, som den dumme misforståelsen som er blitt brukt alt for mange ganger for å holde elskerne fra hverandre noen minutter til. Den trengs ikke i denne filmen, for problemet ligger i karakterene selv. Det er usikkerheten som ødelegger, og ikke meningsløse ting som blir slengt inn fordi historien trenger konflikt.

Jeg nøt No Strings Attached. Jeg likte de små, besynderlige handlingene fra Kutcher og det bedre utdypede forholdet mellom karakterene. Jeg er glad for å, for en gangs skyld, ha sett en god romantisk komedie, en sjanger jeg nesten hadde mistet troen på.

Karakter: Syv av ti.