Anmeldelse: Sinbad: Legend of the Seven Seas (2003)

510366-7-1253284214361.jpgHva er IKKE bra med denne filmen? Animasjonen er fantastisk, stemmene er ikke bare godt utvalgt på engelsk, men også på norsk. Historien er spennende, karakterene er interessante, musikken er god, og den kan nytes like mye av voksne som barn.

Sinbad lever livet sitt på sjøen, og stjeler det han trenger sammen med sitt trofaste mannskap. Da Eris, kaosgudinnen fra gresk mytologi, stjeler the Book of Peace, en bok som opprettholder orden og fred i byen, blir Sinbad arrestert for det. Prins Proteus, en gammel barndomsvenn av Sinbad bestemmer seg for å ta plassen hans, og ber ham om å dra til riket hennes ved verdens ende for å få boken tilbake. Proteus forlovede, Marina, sniker seg med for å forsikre seg om at han drar dit han skal.

Det beste med denne filmen er karakterene. Det er ikke en eneste person man ikke husker fra denne filmen. Ikke bare har hele mannskapet til Sinbad unike personligheter, selv rådet som dømmer Sinbad har unike design, selv om de bare er med i filmen i fem minutter. Det er utrolig hvor mye sjel som er lagt inn i filmen.

Eris er den beste av dem alle. Selv om hun setter inn forskjellige momenter for å stoppe Sinbad fra å nå målet sitt, gjør hun det bare for underholdningens skyld. Hun leer ikke på et øyelokk om utfordringen hennes skulle bli overvunnet, hun smiler bare ondskapsfullt og gir ham en ny. Hun er en gudinne, og hun vet det. Og hvem bedre til å spille Eris enn den forførende stemmen til Michelle Pfeiffer.

Sinbad har vokst opp uten å kunne stole på andre enn seg selv, og nekter derfor å ta imot hjelp fra noen. Etter hvert som filmen går framover mykner hjertet hans gradvis, og han blir mer og mer heroisk. Personlig synes jeg dette er Brad Pitts beste rolle, men jeg har heller ikke sett så mange filmer med ham.

"Guess where this is going, Tom."

Sinbads mannskap er unikt. Det virker som de har prøvd å få inn så mange etniske grupper som mulig blant dem. Kale, Sinbads personlige livvakt, er svart, og Rat, utkikksmannen, virker latinamerikansk. De har to japanere, en inder, en jøde, en kineser og... Robin Hood? Om man regner med Marina har de en kvinne også. De har til og med en hund om bord.

Filmen henvender seg til folk i alle aldre, og er et godt eksempel på at animasjon kan være like mottagelig for voksne som barn, noe folk ser ut til å ha glemt. Slik jeg ser det ligger Dreamworks ett steg foran alle andre når det kommer til animasjon. Om du har likte The Road to El Dorado bør du absolutt se denne, og om du ikke har sett noen av dem, hva venter du på?

"Hey guys, watch me hit that whale!"

Karakter: Ti av ti.

To tiere på rad? Ikke bra. Kanskje jeg burde finne en dårlig film å anmelde snart? *ser gjennom samlingen* Hm. Ed Wood? Perfect.