Anmeldelse: Sky High (2005)

Morgenstund har gull i munn. Om en halvtime drar jeg på en ti timer lang togtur for å komme tilbake til emnestart, så hvilken bedre tid for å skrive en kort anmeldelse av en skolerelatert film.

Sky High er en film med et uoriginalt, men brukbart konsept som er ekstremt dårlig gjennomført. En skole full av superhelter med hver sin unike kraft kan umulig sees uten at man på ett punkt sammenligner den med X-Men, men det er ingen grunn til at en mer parodisk vinkling ikke kunne fungert. Sky High gjør ikke. Dette begynner som et halvhjertet forsøk før det virker som de bare har gitt opp.

Den første halvdelen av filmen er ikke forferdelig. Den har noen morsomme øyeblikk, og jeg liker historien om sønnen av byens to største helter som selv mangler superkrefter. Jeg liker også hvordan de spøker med superhelt-klisjeer, og hvordan skolen blir presentert (Litt takket være Bruce Cambell). Det er med andre ord en viss underholdningsverdi til superheltdelen av filmen.

Sky High kan da ikke på noen måte være inspirert av Kami's Lookout fra Dragon Ball. No way.

Det største problemet Sky High har er at den også prøver å være en high school-film. Omtrent halvveis inn i filmen byttes fokuset fullstendig, og superheltdelen blir ikke nevnt igjen før klimakset. Det går over til en veldig klisjefylt historie som har blitt brukt så alt for mange ganger, mens de dropper det eneste unike de hadde. Hvem trenger superhelter når man kan få se hovedpersonens barndomsveninne prøve å få ham interessert, mens han selv prøver å bli sammen med jenta han er forelsket i. Dette virker mer som plottet til en episode av en TV-serie på Disney Channel enn til en film.

Vitsene er hovedsaklig ordspill. Noen av dem er smarte, andre gjør vondt. Som ventet. Den har også en veldig standard Disney-slutt hvor alt løser seg for alle, uansett om noe har ledet opp til det eller ikke. Om du føler du kommer til å gå glipp av noe anbefaler jeg heller å se The Incredibles. Mye av den samme stemningen som den gode delen av Sky High, men den klarer i motsetning å holde på et plot, og klarer faktisk å utdype karakterenes superkrefter. Sky High har noen underholdende sider ved seg, men ikke nok til at jeg kan anbefale den.

Karakter: Fem av ti.

Enchanted Portraits

15. mars 2011