Anmeldelse: Wo shi shei (1998)

Aka "Who Am I?", aka "Jackie Chan's Who Am I?". Jepp, det står enda en Jackie Chan-film på programmet. Jeg så både denne og The Medallion på samme dag, og ble veldig positivt overrasket over hvor mye bedre denne var i forhold til den første.

Her er alt fokusert på å få en så god actionfilm som mulig. De har leid inn de beste av de beste til actionscenene, og resultatet ble en av de beste Jackie Chan-filmene jeg noen gang har sett. Både biljaktscenen, kampscenene og stuntene er tvers igjennom utrolig. To av dem kan du finne i denne videoen. Og for å være ærlig: Hvor ofte ser man noen velte en bil over på siden, for deretter å snurre den rundt for å slå til folk, velte den over igjen og kjøre videre?

På en annen side kan det hende at de fokuserte så mye på action at de glemte seg bort på andre punkt. Noen av skuespillerene er latterlig dårlige, og historien hopper litt tilfeldig rundt. Det virker som om den forsvinner blant alle actionscenene som flyr rundt den.

Et lag med topptrente soldater blir lurt av en dobbeltagent etter et oppdrag i Afrika, og blir sendt ned i jungelen i et styrtende helikopter. Jackie er den eneste som overlever, men mister hukommelsen og aner ikke hvem han er. I løpet av filmen får han aldri vite sitt eget navn, men ganske tidlig i filmen nevnes det at en mann kalt Jackie Chan er savnet. Som om ikke det var nok får dobbeltagenten vite at han fortsatt er i live, og sender livvaktene sine for å drepe ham.

To av livvaktene, David Leung og Ron Smoorenburg, er nesten like imponerende som Jackie Chan selv. Om Leung har flott håndarbeid, har Smoorenburg fantastisk fotarbeid. Det var nesten som se Sanji fra One Piece sloss. Om det noen gang lages en live action-film av One Piece håper jeg de får tak i en som er like god som det. David Leung kunne erstattet Justin Chatwin som Goku når som helst.

Ron Smoorenburg is Sanji.

Mange vil si at dette er en av de beste, om ikke den beste filmen fra Jackie Chan. Jeg kan ikke annet enn å si meg enig.

Karakter: Ni av ti.