Filmanmeldelser.net: Cloverfield (2008)

Originalt skrevet som en testanmeldelse i forbindelse med søknaden til opptak på Filmanmeldelser.net.

Cloverfield er historien om en liten gruppe mennesker i New York, som bare tilfeldigvis var der da byen deres ble angrepet av et kolossalt monster som ville satt Roland Emmerichs Godzilla på prøve.

Akkurat som The Blair Witch Project (1999) er filmen laget med et budsjett lavere enn de fleste, og alt som skjer i filmen er opptak fra ett håndholdt kamera. Når jeg sier alt, mener jeg alt. Hudson Miller får tilfeldigvis kameraet lagt i hendene for å filme kameraten Rob Hawkins overraskelsesfest, som skal flytte til Japan. Bare de færreste trekker tråden mellom dette og faktumet at Godzilla er japansk. Når monsteret angriper går filmen over til en kamp for å overleve.

Noe av det beste med filmen er det at det foregår to historier på samme tape. Den første er en filmtape av to av gruppens medlemmer som tilbrakte en dag på Coney Island, og filmen om Cloverfield er spilt over dette. Som et resultat kan man i blant se korte klipp fra dagen deres.

Det som gjør Cloverfield spesielt god er alle de små detaljene man ikke ser. For eksempel har filmen har en lengde på nitti minutter, som er akkurat samme lengde som en DV-kassett til håndholdte kameraer. Det løper folk rundt i gatene, og man får inntrykket av at det foregår mange flere historier enn den som blir fulgt. De små glimtene man av og til får av monsteret og ryktene som blir spredd om hva det er legger filmen i et slags mysterium, og bildet man lager seg av utseendet dets kan bli sterkt forandret, ettersom det virker annerledes for hver gang det blir sett.

Cloverfield er egentlig ikke en type film man bør lese om. Det beste man kan gjøre for å lage et bilde av den er å se den selv. Først da kan du selv forstå hva alle er så fascinert over.

Karakter: Åtte av ti.

Enchanted Portraits