Filmanmeldelser.net: The Derby Stallion (2005)

510366-8-1253583029705.jpgOriginalt skrevet for Filmanmeldelser.net - 8. mars 2009

Ett år før den første High School Musical-filmen spilte Zac Efron som femtenårige Patrick McCardle i The Derby Stallion (I Norge kjent som Live Your Dream). Patricks far vil ha ham til å bli en berømt baseballstjerne, slik han selv var som ungdom. Patrick selv vet ikke hva han vil, men han vet det ikke er baseball. For farens skyld slutter han ikke på laget, men skulker heller treningene for å dra opp til den gamle alkoholikeren Houston Jones. Houston er en eks-derbymester med en trist historie bak seg, preget av både kjærlighet og rasisme.

The Derby Stallion er en todelt film. Den første delen består av at Houston gradvis overtaler Patrick til å slutte med baseball og begynne med å følge en ny drøm. Den andre halvdelen er en typisk underdoghistorie, og om man kjenner sjangeren vil den være fullstendig forutsigbar. Patrick har alltid hatt et godt lag med hester, og han finner derfor ut at det han vil gjøre med livet sitt er hesteløp. Han bestemmer seg for å konfrontere faren med det nye målet sitt, og med Houston som trener, skal han delta i hesteløpet to måneder senere for å slå den tidligere mesteren, og lokale bøllen, Randy Adams.

Randy er en karakter spilt på rett måte. Han kommer fra en rik familie, har alltid fått alt han vil ha, og har aldri møtt konkurranse. Dette førte til at han ble bortkjemt og ufyselig, og følte ingen kunne røre ham. Selv om dette er en klisjé innenfor underdogfilmenes rivaler, gjør Michael Nardelli en god jobb med å få fram den frastøtende siden med karakteren. Det samme gjør Bill Cobbs med rollen som mentor, og klarer fint å fremstille den hyggelige, hjelpsomme veilederen. Selv om jeg personlig synes rollene er blitt kopiert for mange ganger til å fortsatt høres originale ut, gjør de to en ganske god jobb.

Filmen foregår på landet, i et litt for lyst miljø. Dette sier jeg fordi det, bortsett fra et vendepunkt i slutten, var alt for lite motgang til å få en spennende film ut av det.

Jeg vil anbefale filmen til Zac Efron-fans, og dem som ikke er kjent med underdogsjangeren, eller er spesielt interesserte innenfor den. Andre kan finne den ganske kjedelig.

Karakter: Fem av ti.