Filmanmeldelser.net: The Lodger (2009)

Originalt skrevet for Filmanmeldelser.net - 3. mars 2009

Alfred Molina spiller i denne nyinnspillingen av Alfred Hitchcock roman fra 1927 politietterforsker Chandler Manning. Manning er på jakt etter en morder som på alle måter prøver å gjenskape mordene Jack the Ripper begikk i London for over hundre år siden. Jack the Ripper er kjent for å ha drept flere prostituerte i Whitechapelområdet i 1888. Han kuttet av dem kjønnsorganene, og er spesiell nettopp fordi han aldri ble tatt. Nå skjer det igjen, og Manning må finne et svar på den hundre år gamle, uløste gåten.

Filmen er delt opp i to historier. Den første er Mannings jakt på morderen, mens den andre foregår i et lite hus. En leieboer flytter inn i uthuset til Ellen. Han blir bedt om ikke å forstyrres, og tar seg mystiske turer om kveldene.

Filmen nevner ofte hvordan Manning hadde dømt en mann for to lignende drap syv år tilbake. Det viser seg tidlig at dette var en som ble uskyldig dømt, mens den egentlige gjerningsmannen rømte, for nå å ta opp igjen mordbølgen. Dette er for å vise hvordan det er mulig å lure lovsystemet, og at det er mange som blir uskyldig dømt.

Filmen virker forutsigbar, men du kan være nærmest sikker på at uansett hvilket bilde du har laget deg i løpet av filmens gang, ender den opp med å lure alle til slutt. Som det står på DVD-coveret: Alle er mistenkt. Den følger sporet til Jack the Ripper, den lager en spennende historie, og med et mysterium som setter tankene i gang og får deg til å skape dine egne teorier om hvem morderen er, slik en krimthriller skal vil jeg si det er en veldig god film.

Karakter: Åtte av ti.