10 tips til muntlig eksamen

Siden det drar seg mot muntlig eksamen for mange (og siden slikt gir meg mange treff) poster jeg denne, som jeg laget til elevene mine. Den er laget for muntlig eksamen i tiende klasse etter ny modell med to dagers forberedelsestid, men tipsene fungerer greit for muntlige framføringer generelt.

01) VÆR PERSONLIG
Det er kanskje ikke så lett å forstå hva jeg mener med dette, men hvis du kan koble oppgaven til ditt eget liv blir det lettere for deg. Hvis du skal fortelle om muslimske skikker kan du fortelle om kompisen din som ikke spiser grisekjøtt. Skal du vise utregningen arealet av en firkant kan du bruke en fotballbane som eksempel, eller skjermen på datamaskinen din, eller håndveska di (som du sikkert har med deg!). Hvis du kan vise at det du forteller om faktisk angår deg vil du imponere sensor og ha lettere for å huske det du skal si.

02) BRUK TIDEN GODT
Skal du holde på i et kvarter så SKAL du holde på i et kvarter. Og har du to hele dager til å forberede deg så BRUKER du to HELE dager til å forberede deg. Og gjerne to kvelder og netter også. Mange slurver her, men skal du gå opp en karakter så må du gjøre jobben. Det finnes ingen snarveier.

03) BILDER ER NYTTIGERE ENN TEKST
Lærerne maser om at du ikke skal lese rett opp fra et manus av mange grunner, men har du tenkt på hvor utrolig kort tid det tar å lese opp en A4-side med tekst? Skulle du skrive ned ALT du har tenkt å si måtte du ha et manus på MINST 8-9 tettskrevne A4-sider. Det er ikke lettere å gjøre det sånn. Det er ikke mindre jobb å gjøre det sånn. Ikke hvis du skriver manuset selv. Og skriver du ikke manuset selv skal du egentlig strykes. Vis bilder og fortell om dem hvis det lar seg gjøre. Det tar mye lenger tid og gir deg sjansen til å vise hva DU kan. Og du må gjerne ha med en jukselapp der du har skrevet om bildet. Ikke les den rett opp, bare

Blogg

Fred Ut, Sønn

Dato

26. mai 2010

Forfatter

fredut

Kategorier

fem ting, teknologi

Merkelapper

husk, skole